is depressief zijn/worden erfelijk?

heb je een grotere kans om depressief te worden als je ouders dat ook zijn, ligt dat puur aan de omstandigheden of zit het ook in je DNA?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.1K

Het beste antwoord

Het is zoals Eucalypje schrijft, een combinatie van de twee.
Het is niet omdat je moeder aanleg voor depressie heeft dat jij het ook automatisch zal krijgen. Maar de kans is wel groter.
Het hangt er een beetje vanaf in welke situatie je terechtkomt.
Als er depressie in de familie voorkomt ben je wel een verwittigde persoon en kan je vroegtijdig de symptomen herkennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het kan ook genetisch zijn, dan heb je een grotere kwetsbaarheid. Geen garantie op depressie, maar gevoeliger om het te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand met een erfelijk bepaalde kwetsbaarheid hoeft niet noodzakelijk een depressie te ontwikkelen. Bijvoorbeeld omdat de sociale en emotionele omstandigheden bij deze persoon toereikend zijn, waardoor er een evenwicht is. Andersom kan het zo zijn dat iemand met diezelfde kwetsbaarheid en met minder problemen wel depressief wordt, omdat deze persoon erg geïsoleerd leeft en over minder beschermende vaardigheden beschikt. Een combinatie van factoren bepaalt uiteindelijk of een depressie zich ontwikkelt. De stofwisseling in de hersenen speelt een belangrijke rol bij het ontwikkelen van een depressie. Er kan sprake zijn van een erfelijke (genetisch bepaalde) afwijking in de productie van de neurotransmitters. Dat verklaart dat depressies in sommige families veel vaker voorkomen dan in andere. Een andere verklaring is dat traumatische gebeurtenissen die vroeg in het leven optreden, het ontwikkelingsproces van het centrale zenuwstelsel (hersenen en ruggenmerg) kunnen verstoren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vermeldt weer geen bron. Oppassen, dit is plagiaat en strafbaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje Siska! Het is geen onwil, ik vergeet het gewoon steeds! Het zal niet meer gebeuren.
Op heden wordt er uitgegaan van het biopsychosociaal model. Dit wil zeggen dat depressie een combinatie van het biologische (genetische kwetsbaarheid, gevoeligheid van biochemische processen in de hersenen, bijv het derotonerge systeem), het psychologische (manieren van denken, interpreteren, omgaan met moeilijkheden, aangeleerd oa door ervaringen in het leven en opvoeding) en het sociale (omstandigheden waarin je leeft, die minder of meer belasting op je draagkracht betekenen). Je hebt dus in se een grotere kans om depressief te worden als er in je familie depressies voorkomen, maar dit is geen garantie: het is een kwetsbaarheid, het is niet zeker dat deze ook tot uiting komt (zie de andere factoren).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de oorzaak van een depressie is meestal een combinatie van factoren. de aanleg kan erfelijk zijn, maar als je depri ouders hebt neem je dit gedrag soms ook over.

zit het in de genen heb je dus meer aanleg hiervoor, maar in de juiste omgeving en bij de juiste factoren hoef je hier helemaal geen last van te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yup, klopt als een.... Bus.
Fijn om ook een gewoon kort en duidelijk antwoord te lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof niet dat het erfelijk is, maar als jij opgroeid met mensen om je heen die vaak depressief zijn, zou het heel goed mogelijk kunnen zijn dat je er makkelijker aanleg voor hebt.
denk zelf dat het genetisch is; ik heb de neiging tot depressie...zie in mijn vaders fam diezelfde melancholieke
ondertoon in omms en tantes's hun persoonlijkheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wetenschappers denken dat de kans om een depressie te krijgen, meestal in de genen zit. Genen zitten in onze lichaamscellen. Het zijn een soort strengen waar allerlei informatie in ï vastligt. Ouders geven hun genen door aan hun kinderen.

Sommige mensen krijgen defecte genen mee, die de hersenen vertellen dat ze maar weinig neurotransmitters aan moeten maken. Deze mensen hebben een grotere kans om depressief te worden, vooral als ze een moeilijke periode doormaken. Een op de honderd mensen heeft een gen voor manische depressie. Dit is een sterk gen. Als een van de ouders van iemand manisch depressief is, heeft diegene twintig procent kans om het ook te worden. Als beide ouders de ziekte hebben, loopt de kans op tot vijftig procent. Een unipolaire stoornis is minder sterk genetisch bepaald. Maar ook dan heeft een kind een drie keer zo grote kans om de ziekte te krijgen dan iemand anders. Dit kan ook te maken hebben met de invloed die het leven met depressieve ouders op een kind heeft.