Hoe kan je kakarikie's het beste koppelen als je er al 1 hebt?

Ik heb 1 kakariki en ik heb het idee dat ze eenzaam is, daarom wil ik graag nog een kakariki. Maar dit is het probleem: mijn vogel kiki is een pop en daarom van tijd tot tijd broeds. Als ik een mannetje erbij neem krijg ik jongen, dat wil ik niet. Als ik een pop erbij neem dan krijg ik misschien een dubbel probleem met broeds zijn en eieren leggen! Wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Je krijgt alleen jongen als je ze ook het nodige nestmateriaal verschaft en een deugdelijke nestgelegenheid.
Het koppelen van kromsnavels gaat trouwens niet zo makkelijk als bij andere vogels, ze zijn zeer kritisch in hun partnerkeuze.
Bij twee popjes krijg je niet altijd eieren hoor, dat gebeurt niet zo veel als er geen partner bij is.
Ze hebben wel een grote vliegruimte nodig. Twee kakarikies houden in een huiskamerkooi is niet juist. Een vlucht van 2-3 meter is het minst wat je ze moet bieden. Of je moet ze minstens een maal per dag in de huiskamer laten vliegen.
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi! Heel erg bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag. Ik ben het eens met je over dat het niet juist is om twee kakarikies in een huiskamerkooi te houden. Kiki is dan ook bijna heel dag uit de kooi! Anders zou het zielig zijn natuurlijk! :) Ze is vrij om te vliegen door de huiskamer en ze vliegt ook altijd naar onze slaapkamers. Heb je misschien nog tips voor het koppelen van twee poppen? Ik hoor het graag!
Ivana
10 jaar geleden
Ik heb hier een heel informatieve site voor je:
http://www.kakariki-wereld.nl/kakariki.htm
Twee popjes (vrouwtjes) kan je rustig bij elkaar zetten, zeker als je de nieuwe even in de kooi houdt. Dat ze kritisch zijn in hun partnerkeuze geldt alleen voor het paren en de broedperiode. Ze blijven namelijk hun hele leven bij elkaar, dus dat doen ze niet met de eerste de beste. Met twee vrouwtjes is dat niet zo complex.